Інтернет-видання “ВолиньТОП” пролило світло на темні ділянки місцевих вулиць, зокрема й на ціну питання освітленого Луцька.
Темні вулиці мають мало приємного: водії гірше бачать дорожні знаки, розмітку, ями й інших учасників дорожнього руху, пішоходам нелегко оцінити відстань до авто, що є взаємним. Крім того, погано освітлені вулиці сприяють криміногенним ситуаціям, а за потреби переглянути запис відеонагляду, злочинець може лишитися безприкметним тільки через те, що надворі було надто темно, щоб камера доладно зафіксувала момент і діяча.
Проте одна справа, коли ліхтарі зламалися або внаслідок перепаду напруги тимчасово постраждала ціла вулиця. Зовсім інша ситуація виникає тоді, коли світло в певних частинах міста гасне регулярно і відбувається це переважно у зимові ночі.
НА ТЕМНІЙ СТОРОНІ ЛУЦЬКИХ ВУЛИЦЬ
Ми зафіксували хаотичні відімкнення просто в самому центрі міста: 24 січня поблизу школи №9 о 18.00. Половина вулиці Ярощука була в автоматичному режимі знеструмлена. Відповідно, неосвітлена й дорога. І зовсім поблизу гуртожитків СНУ на сусідній вулиці Потапова о 18.10 світло було точно так само відімкнено на половині вулиці.
А сьогодні, 5 лютого, у самісінькому центрі міста ліхтарі працювали до 10:17 (фотофакт за три хвилини до вимкнення). Раніше у “Луцьксвітло” повідомляли, що це спосіб перевірки лінії, але в цій локації вже не раз ліхтарі світилися не в потрібний час. Такі спостереження викликають сумніви на тему ретельної економії бюджетних коштів, а ще запитання – це була чергова “перевірка” чи комунальники просто забули спрацювати вчасно?
Вулиці в Луцьку освітлені, м’яко кажучи, неоднорідно. Наприклад, чиновники гордо говорять про те, що на бульварі Дружби Народів видно як удень, однак дорога туди лишає бажати кращого, і світла зокрема. Як тільки ви опиняєтеся на вулиці Данила Галицького, то ще не доїжджаючи до Синагоги, увесь лівий бік дороги не працює включно до зупинки “Луцьке підприємство електротранспорту”. Понад двадцять ліхтарів не працюють і далі на маршруті, що веде в район ДПЗ, тобто в бік школи №24 і славнозвісного бульвару.
Люди понад рік скаржилися на повну відсутність освітлення дороги та тротуарів на вулиці Рівненській 83, 85-87. Ми зателефонували до заступника директора “Луцьксвітла” з технічних питань. На проблемній ділянці, після численних скарг, все ж налагодили світлопостачання.
Директор департаменту ЖКГ Юрій Крась сам визнає, що “неосвітленими повністю залишається майже 20 вулиць, а ще 26 вулиць потребують покращення освітлення”.
До слова, 40-й квартал майже неосвітлений. У деякі вузькі вулички Соборності, Кравчука і Конякіна на проїжджу частину світло потрапляє лише від дворів, де мешканці на прибудинкових територіях встановили світлодіодні світильники, інакше відомі як LED-лампи.
НІЧНА ЕКОНОМІЯ: КОПІЙКИ В ОБМІН НА БЕЗПЕКУ
Ви знали, що яскравість ліхтарів у місті регулюють і у темну пору доби зменшують її, мовляв, з метою економії? Ця ж схема стосується і світлодіодних ліхтарів. Не є секретом, що вночі електроенергія дешевша, адже постачальникам потрібно її збувати цілодобово.
Зважаймо, що до 23.00, коли припадає пік повернення людей з роботи додому, тариф на електроенергію є найвищим. Вигідно це, щоправда, хіба енергогенерувальним компаніям.
Куди ж приводить нічна так звана економія? Місяць тому у новобудовах поблизу 27 школи (вул. Липинського 7, 9.) відбувалися регулярні відімкнення від електропостачання. Мешканці скаржилися, що протягом доби, вдень та ввечері, світло вимикали більше ніж на годину. Волиньобленерго підтвердили цей факт, мотивуючи застарілими мережами.
Ці новобудови неповністю заселені. На скільки ж доведеться вимикати світло, коли мешканці заповнять усі квартири? Наразі вулиці Липинського немає у планах ремонтів КП “Луцьксвітло”.
До слова, начальник КП “Луцьксвітло” Валерій Мазін повідомив, що упродовж 2018 року КП «Луцьксвітло» буде і надалі проводити заміну наявних світильників на світлодіодні за рахунок коштів на реконструкцію мереж зовнішнього освітлення.
Нагадаємо, що в Луцьку ремонтувати ліхтарі можуть тільки спеціальні бригади, тому люди іноді змушені чекати місяцями, не маючи права найняти для ремонту інших електриків. Якщо ви помітили проблеми, то навіть у “Луцьксвітлі” радять звертатися за номером новоствореної диспетчерської служби: 0332 24 71 94.
До речі, ось номер майстра: 0332 24 33 57. Може трапитися таке, що вам запропонують перетелефонувати до Олександра Михайловича, заступника директора з технічних питань: 0332 24 57 75., ми вже спілкувалися.
Упродовж нічних патрулювань містом, власкор ВолиньТопу виявив, що на центральних вулицях та людних місцях освітлюють пішохідні переходи саме LED-лампами. Їхнє світло достатньо розсіюється, щоб покривати більшу площу.
“Отакий єдиний ліхтар, навіть коли він по один бік дороги, світить потужніше, ніж ряд старих літхарів три на три. Не треба бути супер-профі, щоб розрізняти жовте тьмяне світло від оцього”, – каже лучанин і водій Сергій Ващук.
За словами заступника директора департаменту ЖКГ Миколи Осіюка, за три мільйони гривень цьогоріч планують встановити об’єкти освітлення на вулицях Городецькій та Лисенка, а також у Малоомелянівському масиві, не залишать без уваги освітлення вулиць Гордіюк, Чернишевського, Мазепи та Конякіна. Розпорядник коштів – КП “Луцьке Електротехнічне Підприємство – Луцьксвітло”.
ЯКІ ПЕРЕХОДИ ВИКРИВАЮТЬ ПІШОХОДІВ
За 2017 рік у Луцьку здійснили реконструкцію мереж зовнішнього освітлення на пішохідних переходах:
– проспект Перемоги (біля спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №5),
– проспект Відродження (біля будинку № 12 та магазину “Там-Там Експрес”),
– вулиця Данила Галицького,
– вул. Станіславського (біля ЗОШ № 24),
– вул. Данила Галицького – вул. Кафедральна,
– вул. Станіславського – вул Бенделіані.
– перехрестя вулиць Гнідавська і Даньшина,
– пр. Грушевського – вул. Гулака-Артемовського,
– пр. Грушевського – вул. Генерала Шухевича,
– пр. Грушевського (обласна клінічна лікарня),
– пр. Грушевського – вул. Привокзальна.
LED-ЛАМПИ: ЦІНА ПИТАННЯ
Протягом 2017 року від впровадження світлододних світильників місто зекономило понад 300 000 гривень. У Луцьксвітлі очікують, що у 2018 вдасться заощадити не менше.
Заступник міського голови Григорій Недопад зазначив, що у 2018 році під час капітального ремонту прибудинкових територій також проводитиметься реконструкція чи будівництво нових мереж зовнішнього освітлення.
На вулиці Огієнка встановили 18 вуличних світлодіодних світильників. Вартість виконаних робіт скалала 165 000 гривень. А на ділянці від вулиці Гетьмана Мазепи до проспекту Відродження встановили 23 вуличні світлодіодні світильники. Вартість виконаних робіт – 203 000 гривень.
У період 2015-2017 років Луцька міська рада виділяла кошти на реконструкцію, капітальні ремонти та нове будівництво мереж зовнішнього освітлення в сумі 8 947 300 гривень (без ПДВ).
Частина цих коштів, а саме 3 009 800 гривень (без ПДВ) була спрямована на закупівлю світлодіодних світильників у кількості 747 штук.
На пр. Молоді та на вул. Винниченка у липні-2015 повністю замінили наявні там світильники на світлодіодні.
“Як водій кажу: приємно виїхати на Відродження, Молоді. Видно рівень. Світлодіодні ліхтарі, біленьким красиво все видно, не тільки того, хто йде через дорогу, а навіть – що коїться на тротуарі. Натрієві лампи вигідніше поставити у ділянках, де особливо інтенсивного руху нема”, – висловився Євген Чурило, спеціаліст департаменту житлово-комунального господарства.
Вартість робіт на проспектах Молоді та Відродження склала 593 035 гривень (з ПДВ). Якщо порахувати економію витрат за спожиту електроенергію в період від їх встановлення (вілтку 2015) до кінця грудня 2017 року, то вона склала 180 000 гривень.
Щоправда, досі вони ще не покрили своєї вартості, оскільки два роки тому ціна світлодіодних світильників була більшою, ніж на цей час.
У КП “Луцьксвітло” пояснили, що світлодіодні світильники мають гарний термін придатності й можуть 5 років не потребувати ремонту. Однак, за станом на середину січня-2018, ми підрахували: на ділянці дороги від перехрестя Соборності-Молоді до 22 школи не працювало (і не працює досі) 10 ліхтарів: сім на одній стороні та три на іншій.
СТАРІ ЛАМПИ ПОВ’ЯЗАНІ ІЗ “ЗАСЛІПЛЕННЯМ” ВОДІЇВ
З огляду на зимову пору й відповідні погодні умови, потреба чіткої видимості на дорозі зростає, як і шанси потрапити в ДТП.
LED-лампи не лише яскравіше світять, а й опосередковано запобігають зіткненням авто. Одна з причин аварій в умовах слабкого освітлення (особливо, старих жовтих ламп) це ксенонові фари, які стоять фактично на усіх машинах. Вони видають потужне і дуже яскраве світло, що дещо “засліплює” водіїв зустрічних авто.
Люди з досвідом нічного водіння пояснюють, що якщо їхати навіть на ближньому світлі, але фари в автомобілі невдало відрегульовані й трохи припідняті, то справді може статися факт засліплення на якусь мить. Втім, це відчутно здебільшого на дорозі, що має по одній смузі руху в різних напрямах і жовті ліхтарі (або ж освітлена як-небудь і де-не-де).
Фізики конкретизують, що технічні характеристики LED-ламп такі: в 10 разів ефективніші від ламп розжарювання, а термін служби приблизно в 25 разів триваліший. Вони не перегріваються, мають міцну конструкцію і дають освітлення, що максимально відображає притаманні місцевості кольори. Світлодіодний світильник працює як самостійний пристрій, зручний у використанні і нешкідливий для екології.
Вуличне освітлення належить до незахищених статей бюджету, тобто фінансування відбувається за залишковим принципом. Кожен регіон складає програму освітлення самостійно. Якщо зайвих грошей немає, мешканці залишаються з темрявою один на один. Однак можна запустити загальнонаціональну програму освітлення вулиць.
Коли програма вуличного освітлення стане масштабним явищем і отримає гарантоване фінансування, вуличне освітлення не залежатиме від кількості грошей у місцевому бюджеті. В Обленерго і комунальних підприємств з’явиться стимул для розвитку зовнішнього освітлення. Чому? За нього платитимуть.
Підготували Ярослава Савош та Олександр Стеренчук