Цей матеріал шокує багатьох читачів, але, можливо, частина власників рекламних ресурсів зроблять з цього певні висновки. Все написане є лише моєю суб’єктивною думкою. Проте хочу відразу зазначити, що абсолютно нічого протизаконного я не напишу, лише наголошу на певних аспектах. І, найголовніше, ми з вами логічно порахуємо яка реклама ефективна.
Багато з вас, хто мене не знає, можуть запитати, хто я такий, щоб виступати в якості експерта в галузі реклами та нових медіа. Тому не буде лишнім сказати, що я за освітою маркетолог, а з 2006-го року пройшов всю рекламну кухню Луцька в якості замовника, людини, яка надає послуги, виробника контенту, після 2010-го робив все те саме вже на столичному та національному рівні, а з 2012-го додав ще до своєї компетенції інтернет-маркетинг і медійне PR-просування. У силу своєї діяльності у мене була можливость взаємодіяти з усіма форматами медіа-ресурсів, каналами комунікацій, людьми, компетенціями, складати медіа-плани, концепти, писати спонсорські пакети, стратегії та розробляти аудіовізуальний контент у рекламному, медійному, кіноринку та для шоу-бізнесу. Також з недавніх пір я став видавцем міжнародного друкованого англомовного видання про відеомистецтво та нові технології https://lumen.club. А у жовтні 2017-го започаткував рекламно-конслатингову компанію в Україні “Спектр Медіа Група”. Детальніше можете ознайомитися з моїми роботами на моєму сайті.
Але перш ніж перейти до аналізу, дайте собі чесну відповідь:
1. На які рекламні ресурси ви звертали увагу хоча б за минулих 6 місяців?
2. І якщо звертали, то чи користувалися, купували ті послуги чи продукти, які були вам запропоновані через рекламний канал?
3. Коли ви самі розміщували десь рекламу, чи рахували реально скільки вона вам принесла грошей?
Тепер щодо реклами в Луцьку.
Проблема чистоти.
Завжди такі статті виникають, коли є різниця потенціалів, коли ти розумієш, що те, що відбувається взагалі ніяк не вкладається в правила як соціально-інформаційних норм, так і організаційно-урбаністичних, іншими словами – в Луцьку рекламний срач! А для департаментів міської ради це просто золота жила, тому що якщо перейняти досвід хоча б польші, то з такими новими правилами місто може досить добре поповнити свій бюджет. Все насправді просто і дуже прозоро. Питання в тому чи бажаєте ви самі це прийняти і жити в місті з дійсно високою якістю життя.
В 2005-му році мешканцям міста Відень наглядно продемонстрували скільки рекламного “сміття” потрапляє в поле їхнього зору, уваги. Кожного дня ваш мозок опрацювує тисячі одиниць непотрібного вам контенту, а це робота вашого мозку, перефирійних органів, і як ви знаєте вони не вічні! Для чого вам витрачати цю продуктивність на те, що вам взагалі не потрібне, вам навіть за це гроші не платять! Не вам і не місту в достаній мірі.

Багато хто з вас вже, мабуть, їздив по безвізу в країни Європи. І напевно ви помітили, що у розвинутих країнах немає через кожних 100 метрів бігборда. А там, де вони трапляються, вони дуже чітко оформлені в урбаністичному стилі. І, найголовніше, будь-яка елемнетарна рекламна одиниця урбаністики, будь це вивіска на будинку, знак дорожньої зупинки, чи навіть бігборд має чітку регламентацію, тобто як вона має встановлюватися, за що відповідає власник, і скільки це коштує.
Доприкладу в Австріії є так званий ЛюфтШтоер. Приблизно така рекламна вивіска на будинку буде коштувати вам 2000 євро на рік. І це не разовий платіж, а щорічний! І місто має кошти!
А тепер давайте подивимось чого немає в Європі.
Такий офлайновий постинг:
1. зменшує туристичну привабливість міста,
2. створює неорганізовані, брудні громадські площі.
За цим мусить дивитися місто, за порядком та чистотою. Ви свідомий громадянин, який ходить на роботу, або робить свій бізнес, оплачує податки, частина з яких йде якраз на місто. Ви собі ставили питання: що з цим можна зробити? Змінити самому? Проголосувати за кращого мера? Зробити зауваження людям, які постійно клеять оголошення у вашому під’їзді? І, найголовніше, чи питали ви самі себе – скільки це все може продовжуватися? Таке ставлення людей до людей, влади до людей? Може, вже досить?
Як ідея… двері в під’їздах – це ЖЕК або ОСББ. Там можна зробити одну суцільну гарну рамку для одного формату А3 чи А4, і створити мережу дверних площ. Це може зробити будь-яка або комерційна рекламна компанія, або адміністративна інституція, чи навіть ОСББ, і заробляти на цьому гроші. А за частину доходу наймати людей для утримання чистоти дверей чи під’їзду. Загалом, ідей і варіантів може бути безліч, було б лише бажання.
Інколи наші сусіди вдаються до “найцікавіших” ідей, від яких потрібно відмовитися. Друзі, це лавочка для сидіння, людина хоче там відпочити. Окрім того, коли вона буде на ній сидіти, вона буде 1) сидіти спиною до реклами і її не побачить, 2) закривати своєю головою рекламне оголошення від інших. Це найтупіший пром-урбан дизайн, який я бачив у більше ніж 20 країнах світу! Ну думайте що робите, будь ласка! Поставте собі питання рекламне: чому в більшості розвинутих країнах немає такого рагулізму і реклами всім вистачає!?
Тепер щодо ефективності реклами.
Реклама в транспорті
Думаю, що всі знають і бачили як всередині обклеєні маршрутки, на кожному сидінні або поручні висить реклама. Ти хочеш або не хочеш, заходячи в маршутку, потрапляєш у пекельне коло реклами. Починаючи від місця водія, через висячі бейджи на поручнях, закінчуючи спинками сидячих місць, і навіть коли ти покидаєш бус, перед тобою на дверях висить якась афіша по-рагульски приклеєна на скотч. Найцікавіше, що на всіх цих місцях найрізноманітніша реклама від різних рекламодавців, мінімум від 12-ти рекламних меседжів. А якщо взяти розділити саме оголошення у форматі, то там ще декілька повідомлень. Логотип, заголовок, інфа, телефон, сайт і т.д. – це все інформація, що потребує вашої уваги, цю всю інформацію має опрацювати мозок людини за лічені хвилини і запам’ятати.
І ви дійсно вважаєте, що увійшовши в маршрутку, ви шукаєте рекламу, щоб пізніше зателефонувати до рекламодавця і замовити послугу чи продукт? Частина людей їде втомлена з роботи, частина залипає в телефоні, частина – дивиться у вікно.
Маршрутне таксі це впершу чергу транспорт! І плачу я за проїзд, а не за перегляд реклами! Усвідомте це! Чому користуючись ГРОМАДСЬКИМ ТРАНСПОРТОМ, я мушу по неволі врізатися лобом у рекламу, яка підсвідомо забруднює мій мозок, і яка мені взагалі непотрібна? Це називається “СПАМ”! Ще раз, я хочу, щоб ви чітко усвідомили: маршрутне таксі, автобус чи тролейбус – це в першу чергу ГРОМАДЬСКИЙ ТРАНСПОРТ, а не зал перегляду низькоякісної рекламної поліграфії, і що найважливіше, вам ніхто не платить за те, щоб ви переглядали цю рекламу, вам не дають бонусів у вигляді дешевшого проїзду чи хоча б елементів комфорту у вигляді зручних поручнів і м’яких нових стільців.
Тепер наступне, коли я рахував ці рекламні оголошення, я побачив що просто більша частина з них в суперстрашному стані. Одна подерта, інша обірвана, третя забруднена. Це лише викликає злобу і недовіру як до власників таких рекламних ресурсів, які не дбають про якісний вигляд, так і до самих рекламодавців. Власники медіа-ресурсів гадають, що чим більше вони наклеюють оголошень в маршрутці, то тим більше грошей вони зароблять, проте, якщо рекламодавці і платять гроші, то мушу вас запевнити, що в такому форматі, з такою к-тю інших оголошень ви просто викидаєте гроші на вітер. По-перше, у людини іде розфокус, вона просто не може опрацювати таку кілкість посилів за дуже короткий час і запам’ятати! По-друге, чим більше різних оголошень, тим більша вірогідність, що в людини просто виникає так звана “рекламна сліпота”. Людина підсвідомо розуміє, що там щось є (рекламне), але увагу не звертає.
І тепер подумайте логічно, ви ж коли їдете на роботу чи з роботи в громадському транспорті, ви або розмовляєте з товаришем по телефону, або вживу, або ж дивитесь у вікно, або ж залипаєте в тому ж телефоні у фейсбуці, інстаграмі. Тому можна зробити дуже простий висновок, що реклама в транспорті в тій кількості і в такому стані, яка є зараз, просто не працює.
Тому є рішення для усіх:
1. Зняти всі подерті оголошення по всій маршрутці, включаючи бейджи на поручнях чи сидіннях.
2. Зробити ліміт рекламних оголошень максимум 2-3. Причому оформити гарно в рамку, а не на скотч. За рахунок зменшення кількості можна збільшити площу. Така реклама буде більш дієва.
3. Підняти ціни або просто порахувати, розділити ціну усіх попередніх площ на 2-3
У результаті рекламодавці отримають більший фокус уваги від потенційних клієнтів, а власники медіа-ресурсу менше головного болю з заміною реклами в транспорті, власники самого транспортного засобу – охайний інтер’єр салону. У виграші будуть усі!
Бігборди
Цих Т-подібних стовпів по Луцьку, як грибів. Точно так само як і у випадку реклами у транспорті, власники бордів гадають, що чим більше вони бордів наставлять, то тим більше грошей зароблять. І дійсно, уявіть собі, що ви приходите в компанію, а вам говорять: ми володіємо найбільшою к-тю бордів у Луцьку, або всі центральні борди наші, або ж за останіх 5 років нашими клієнтами стали майже всі луцькі бренди, або наша компанія входить у центральну всеукраїнську мережу, яка налічує більше 1 мільйона бордів по всій Україні – голосні заяви… Іот ви надаєте свій макет дизайну, наприклад, рекламу вікон-дверей. І цю рекламу вішають десь на 33-му кварталі, ще десь на Карпенка-Карого, можливо, десь в центрі і на Київському Майдані. І ви далі приходите в офіс і чекаєте першого дзвінка….Чекайте далі… Ваша реклама провісить місяць, а потім ще вигорить на сонці, і якщо не буде знята вчасно, або власник борду не буде мати іншого клієнта, ваша реклама через плиність часу та погоду ще й стане подертою, а про неохайність урбаністичних одиниць, які впливають на туристичну приваблевість і соціальний комфорт в місті, я вже писав!
Зараз я приведу 2 важливих факти чому борди в більшості випадків не працюють!
- Уявіть, що ви їдете автомобілем по вул. Карпенка-Карого. Там дуже довга алея бордів. І дорога малопішохідна! Ви як водій дивитеся, мусите дивитися на дорогу, а не на борд. І 100%, якщо на борді ще буде 9-значний номер телефону, ви точно не зупинитеся, щоб його записати. Зізнайтеся самому собі, їдучи автомобілем чи хоча би раз ви зупинялися, або діставали з кишені смартфон, щоб записати номер телефону з рекламного меседжа бігборду чи просто зробити фото?
- Інша ситуація коли перебуваючи в автомобілі, в транспортному засобі, маршрутному таксі або навіть ідучи десь в центрі пішки, в поле зору потрапляє борд з рекламою одного супермаркета, наприклад, акція на апельсини або ж банани. Невже рекламодавці гадають, що я буду думати саме про це у цей момент. Пишучи Я, я маю на увазі усіх нас. Ні, я подумаю про фрукти, їжу чи мінеральну воду, складаючи вдома план покупок, або прямо в магазині знаходячись у цій секції супермаркету. Тому важливий контент.
Більшість бордів у Луцьку знаходяться в дуже занедбаному стані. І за це відповідають власники бордів. На скільки відомо, саме вони мають дбати про охайний стан своїх ресурсів, які вписуються в загальний вигляд міста – а це значить, що це впливає на всіх лучан. Тому буде дуже вдалою пропозицією, щоб компетентні органи міської влади почали звертати увагу на стан таких медіа-ресурсів, і якщо вони знаходяться в занедбаному стані, починати накладати штрафи, що поповнить бюджет міста, оскільки, як я вже написав вище, бігборди є одиницею місцевого урбанізму, яка підпадає під декілька департаментів міськради. Як мінімум це архітектурно-зовнішній вигляд міста, відділ туризму, тому що зовнішній вигляд міста впливає на враження туристів, які в подальшому висловлять свою думку і рекомендації про наше місто!
Хоча не можна сказати на 100%, що бігборди як носій не працюють! Вони працюють лише в тому разі, якщо містять хороший контент, мають певні психологічні тригери, за які можна зачепити увагу, а також мають лише один рекламний посил. Або якщо ви просто хочете простого новинного оголошення. Уявіть собі рекламу кінофільму, політичної партії або вихід на ринок нового телефону, продукту, який має всеукраїнскьке або міжнародне охоплення. Тоді навіть їдучи машиною, можна звернути увагу і дуже швидко запам’ятати що в новому кінотеатрі буде фільм “Розвиток Луцька” режисера Олександра Куяви. Але і тут насправді потенційному клієнту вже все одно буде він у “Промені” чи в “Портсіті”! Тому що фільми йдуть скрізь у світовий прокат. Тому теоретично для таких речей такі локації, бренди можуть об’єднуватися, щоб купувати борди у великій кількості і зі знижкою, щоб робити рекламу саме презентації фільму, а не закладу.
Те саме стосується і реклами на траснпорті, якщо водій навіть в час пік їде за маршруткою, він лобом впирається в рекламне повідомлення, і як я говорив, є дуже великі шанси на рекламну сліпоту, а також шанс на те, що реклама запам’ятається, якщо буде дуже простою, одне рекламне повідомлення як на малюнку.
Ось список того, що за усіма правилами логіки може працювати на бігбордах:
- Анонс події;
- реклама політичної партії з одним слоганом;
- вихід нового всеукраїнського або локального продукту;
- иематичний контент, який містить психологічні тригери захоплення уваги.
Реклама у глянцевих виданнях
За останніх 10 років к-ть глянцевих видань у Луцьку збільшилася. І дійсно завжди титульна сторінка якогось журнальчика була апологетом, на який кожний напевно 5-й лучанин хотів би потрапити. Проте листаючи більшість з них, ти розумієш, що акценту на інформації, якісних інтерв’ю там мало, однак, дуже велика к-ть реклами. І це на вчорашній день для реалій Луцька абсолютно нормально. Велика ціна на друк та менеджмент проекту змушує приймати найпростіші і не дуже креативні рішення, – збільшуватити к-ть рекламних сторінок та ціну на них.
Я не буду говорити на скільки ефективно працює реклама в журналах, тому що сам не знаю. І власники журналів також до кінця не знають. Напевно мало хто з них навіть зможе дати чітку аналітику як точно журнал поширюється, скільки було контактів з ним, і найголовніше чи була, як би сказали інтернет-маркетологи, конверсія.
Я точно це знаю, тому що на сьогодні не один глянцевий журнали точно вам не скаже повну структуру свого розповсюдження і яка дійсно к-сть людей взяла його в руки. Дуже багато журналів розповсюджуються безкоштовно, і вони так і можуть просто пролежати на барній стійці або рецепшені закладу, – а це все ж гроші, робота дзиайнера, редактора, друк і ваші гроші як рекламодавця!
Рішення:
Чи працює реклама – ви можете перевірити самостійно. Наступного разу, подаючи рекламу в певний журнал, сформуйте офер, пропозицію від якої точно не можна буде відмовитись, і певне трек-повідомлення, завдяки якому ви точно будете знати, що ця людина прийшла до вас саме через цей журнал. Наприклад, це може бути дисконт купон або просто текстове повідомлення, що пропозиція дійсна лише при наявновсті журналу. Або напишіть певне окреме слово-код у цей журнал. Для кращого аналізу пропоную в один час надати одне і те ж оголошення просто з різними трекер-повідомленнями у всі можливі луцькі глянцеві журнали. Тому таким чином ви відразу дізнаєтеся яке друкованне видання працює краще для вас.
Реклама на сайтах
З кожним днем к-сть людей, які б не тримали в руках смартфони або повноцінно не користувалися веб-браузерами, дуже швидко падає. Всі вже знають що таке оlх.uа і багато років є клієнтами інормаційних виданнь, розміщуючи у них свої банери.
Проте чи задумувалися власники на скільки ця реклама працює. Ви знаєте, що різні боти в минулому році наклацали реклами по банерам на півтора млн доларів. Мені дуже цікаво, якщо ви рекламодавець, як ви аналізуєте к-сть трафіка переданого вам на сайт? І, найголовніше, чи конвертується цей трафік у гроші?
Дуже сподіваюся, що у вас є на сайті код гугл-аналітики і ви маєте можливість зрозуміти звідки, з якого сайту прийшов клієнт. Там це можливо переглянути. В гугл-аналітиці можна налаштувати все, через цей безкоштовний сервіс, ви можете бачити все – з яких сайтів чи навіть груп у ФБ до вас іде трафік, і надалі скільки з них дійсно роблять покупку у вас на сайті, замовляють послуги чи хоча б залишають вам свої контакти для зворотнього зв’язку.
Якщо ж у вас на певному сайті декілька різних рекламних оголошень, наприкад, банер 720 на 90 і банер 300 на 300, то тут важливо проставити так звані утм-мітки, по ним можна буде фільтрувати та відслідковувати не тільки певне оголошення, а і навіть найрізноманітніший трафік з соціальних мереж, сторінок, груп, акаунтів і тд.
Тому при роботі з інформаційними виданнями забудьте всі їхні слова про те, як їх багато читають, яку кількість унікальник відвудувань вони мають, скільки у них підписників і яка велика аудиторія – це все казки! Найголовніше – це трафік, який заходить до вас і конвертується в клієнта, робиться запит, офомрлюється замовлення або здійснюється покупка. Лише це важливо!!!! І це можливо відслідковувати через гугл-аналітику та інші сервіси абсолютно безкоштовно.
Окрім того не забувайте, що більшість луцьких інтернет-видань отримують свій трафік від негативно забарвлених людей, оскільки, як я раніше писав, постять негативного контенту в рази більше ніж позитивного.
ЧИТАТИ БІЛЬШЕ: МЕДІА-ОТРУТА ПО-ВОЛИНСЬКИ ТА КУЛЬТУРА ЛУЦЬКИХ SMM
Гугл бажає показувати оголошення в пошуку, які є найбільш релевантні самому запиту клієнта. А я ж за те, щоб ви як рекламодавець не виливали гроші даремно, дуже розумно підходили до формування власного медіа-плану, бюджету і, найголовніше, відслідковували звідки прийшов до вас клієнт. Поставити допоміжне поле в формі на сайті “Як ви нас знайшли?” з варіантами відповіді не вимагає космічних інвестицій або часороботи програміста веб-сайту. Точно так само як сказати своєму продавцю, або клієнт-менеджеру запитувати і фіксувати кожного клієнта по такому питаню на рецепшені. Лише тоді ви будете дійсно знати який канал є ефективним, що у вас за аудиторія, і яке оголошення працює краще для вас.
Вимір і контроль
Вам необхідно знати який ROI (return on investments – повернення інвестицій) є в кожному вашому повідомлені. Якщо ви вкладаєте долар, а отримуєте десять – ця реклама працює. Якщо ви вкладаєте десять доларів, а отримуєте два – цю рекламу необхідно виключити з вашого маркетингового арсеналу. Велика помилка багатьох кампаній полягає в тому, що вони навіть не знають яка реклама у них працює, а яка – ні.
Одне повідомлення – одна ідея
Не намагайтеся запхнути в свій рекламний блок більше ніж одну ідею/повідомлення! Сформулюйте одне помітне маркетингове послання для вашої цільової аудиторії і спробуйте донести його максимально соковито у вашій рекламі. Намагаючись убити одним повідомленням відразу кількох зайців, ви розпилюєте свої маркетингові зусилля. В результаті такої “економії” ефективність вашої реклами падає нелінійно, і ви втрачаєте гроші.
Чітка сегментація!
Не намагайтеся продати всім підряд. Чим ширша мережа, тим більші в ній дірки. Замість цього чітко визначтеся хто ваша цільова аудиторія і сфокусуйте ваші маркетингові зусилля саме на ній.
Нові канали
У Луцьку нові ресурси дуже недоцоніюють. Я ще не бачив жодного великого бренда як для Луцька, який би використовував нові канали як інстаграм, ютуб або самих блогерів. Наприклад, інстаграм – це райська ніша для будь-якого фітнес-центру або салону краси, а новоспечені білокосі блогерши, які тільки і чекають меседжа в дірект, це нові інструменти, які будуть працювати точніше, тонше, якісніше, і коштуватимуть дешевше ніж бігборди в залежності від впізнаваності.
Тому усвідомлючи вище описане, я можу зробити наступний висновок:
1. Хочете гарне місто – зробіть його самі!
2. Будь-який рекламний месендж має мати простий і дуже прямий спосіб конвертації оголошення в клієнта, який робить у вас замовлення.
3. Якщо Пункт 2 немає такої можливості, то ви просто викидаєте гроші на вітер, а всі заклики будь-якого рекламного агентства чи компанії,чи інтернет-видання про велику к-сть підписників або можливе число переглядів – це все казки. Важливо лише реальне замовлення у вас в магазині чи на сайті.
4. Будь-який рекламний ресурс може працювати, якщо є суперкрутий контент з пслихологічними тригерами.
5. Важлива якість, а не к-сть. Ви можете заклеїти усі борди в Луцьку, однак, ви так і не дізнаєтеся чи працює ваша реклама, або зробити крутий відео ролик, в якому переглядів буде більше ніж все населення Луцька, і, найголовніше, пряме посилання на ваш сайт, на потрібну вам дію!
Я бажаю усім нам здорового глузду і усвідомлення того, що наше місто і комфорт нашого життя починається не з депутата Луцької міськради чи Верховної ради, а з самого себе! Я дуже хочу щоб наше місто було кращим в Україні і з високим рівнем життя. Добра Вам!
З повагою,
Олександр Куява
Засновник та директорк медіа-групи “СПЕКТР”
https://spectrmedia.com/