Бот — людині друг, помічник, відрада, а іноді й ворог. Боти — це програми, що виконують прості одноманітні завдання. З їх допомогою здійснюється модулятивна пропаганда, розповсюджуючи звичайну інформацію в соцмережах. Спеціалісти з Оксфордського інституту інтернету (Oxford Internet Institute, далі скорочено OII) проаналізували розмови в мережах Facebook i Twitter на політичні теми у США, Росії, Україні, Канаді, Китаї, Тайвані, Бразилії, Бразилії та Польщі.
Серед дискусій про вибори, політичні кризи і питання нацбезпеки дослідники OII не знайшли сегментів, де б думка учасників не піддавалася спробам маніпуляції. Кореспондент американського виданя Майкл Ізіков провів пошук людей, які працювали на так званій «фабриці тролів», що у Санкт-Петербурзі. Один із них, який представився «Максимом» і розкрив окремі деталі діяльності його «роботодавців». Зокрема, загальна думка про те, що російські «ботоферми» впливали на суспільну думку напередодні виборів у США, підтвердилась. Більше того, співрозмовник навіть зізнався Ізікову, що така діяльність мала систематичний, цілеспрямований характер.
Російські боти видавали себе за американців – для цього вони використовували VPN, вказуючи, що їх походження з різних штатів США. Крім того, цих працівників змушували дивитись серіал «Картковий будиночок» від студії Netflix, для того, щоб вони перейнялись американськими проблемами: податки, права сексуальних меншин, зброя тощо. Журналіст також дізнався від співрозмовника те, що він почав розміщувати негативні коментарі про Гіларі Клінтон ще у 2015 році – критикуючи її сімейне життя та деталі, які стали відомими після злому серверів демократичної партії. Левову частку коментарів боти залишали на великих новинних порталах, на зразок The Washington Post або The New York Times.
Україна теж не відстає від пропаганди адептів того ж руского міра. Не є секретом, що в соцмережах гуляють порохоботи, юляботи, міхоботи та інші почесні “іменні” боти. Але в нашій країні ботів використовують не тільки політики. У список можна додати бізнес, інтернет-видання, і будь-кого хто може хоч якось впливати на думку мас. В такому хаотичному потоці ботів абсолютно нереально розібратися хто є ворог і це дуже серйозна проблема!
Щодо Волині, то тут знайшли собі пристанок і вдало позашивалися між ваших мережевих друзів палицеботи, івахівоботи і просто боти, які репостять інформацію із фейсбук-сторінок місцевих ЗМІ. Іноді навіть без тексту, бо заголовок вже сформований у потрібній власнику видання парадигмі. Боти можуть “спілкуватися” з людьми, наприклад, дублювати хибні новини в Twitter; вони також можуть користуватися алгоритмами соцмереж, щоб підняти популярність бажаної теми. Вони можуть бути роботизовані повністю чи частково. Завдяки їм одна єдина людина може створити ілюзію спільної думки багатьох людей. А люди, як відомо, часто помилково вважають масову думку істиною. Це і не дивно. Бо так влаштований людський мозок. Фізіологічно він вдвічі менше витрачає енергії на прийняття вже сформованої кимось думки, ніж на аналіз та пошук власної. Знаючи особливість нашого найголовнішого органу ЦНС, політики, мас-медіа та маркетологи безцеремонно вдало користуються науковими відкриттями в своїх цілях. Також в багатьох інтернет виданнях немає прозорості написання коментарів. Персоналізація особи необов’язкова. Тому писати може хто завгодно і що завгодно. Чим це погано?! Якщо наприклад в коментарях під якоюсь новиною, навіть на сайті незалежного видання буде десять маніпулятивних коментів, де чорне назване білим то одинадцята людина теж назве чорне білим. Точно те саме і з акаунтами в соцмережах. Хоча там і видно хто пише, але людина обирає завжди позицію більшості. Навіть якщо вона штучно і маніпулятивно створена заздалегідь.
І хоч боти та інші засоби пропаганди в кожній країні використовуються по-різному, залежно від особливості політичного контексту, спостерігаються і певні тренди. Наприклад, кожна країна, як і кожен інформаційний ресурс, докладає величезні зусилля, щоби захищатися від інформаційних атак. Україна, в силу обставин, перебуває на передовій дезінформаційного фронту, де модулятивна пропаганда особливо розповсюджена. Медіамагнати Луцька теж повним ходом використовують стратегію бот-модуляції новин. Як відбуваються подібні кампанії?
Спочатку потрібну (власнику) інформацію публікують в інтернет-видані (рідше в блогах) ЛОМа. Про ломів ми поговоримо і пояснимо їх функцію пізніше. Це, до речі, нескладно, адже підконтрольні ЗМІ роблять розміщення потрібних матеріалів синхронно і безкомпромісно. Далі боти розповсюджують ці новини в соцмережах, зокрема — в фейсбук-групах тих самих інтернет-видань, на які підписана чимала кількість користувачів. До речі, подібні групи ретельно адмінять і, якщо ви раптом написали щось неприємне чи суперечливе під розміщеною новиною, вас спокійно можуть “забанити”. В деяких групах стоїть першочергова модерація адміністраторами і якщо ви з іншої політичної сили – ваш пост просто не з’явиться в даній групі.
Після обробки юзерів мереж армією ботів і формування їх думки, для закріплення ці матеріали потрапляють на місцеві телеканали. Ще один популярний спосіб формування думки і враження від потрібної інформації це ЛОМ (від рос. лидер общественого мнения). Заздалегідь проплачена впливова чи відома особа (політолог, блогер, журналіст і т.п.), ніби-то від себе дає потрібне замовнику судження про подію чи матеріал. Користуючись своїм авторитетом він схиляє якусь частину аудиторії до потрібної йому думки.
Найбільша проблема з ботами у місцевих виданнях — це не тільки викривлена інформація, а й те, що в цьому хаосі можуть зашиваються серед волинських ботів і боти руского міра. ВолиньТоп вирішили провести своє дослідження новинних сайтів. Ми не хочемо когось виділяти більше чи менше з інтернет-видань адже у журналістах бачимо в першу чергу колег. Ми просто шукали ботів. Пропонуємо результати нашого бот-дослідження луцьких сайтів. Більшість з цих ботів працюють на різні інтернет-видання Луцька. І це тільки та частина, яку знайшли ми. Можемо припустити, що у Волинській інфосфері є ще велика к-сть фейкових сторінок.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100017364851401
https://www.facebook.com/lutsk.forever
https://www.facebook.com/profile.php?id=100014074986902
https://www.facebook.com/profile.php?id=100022164978923
https://www.facebook.com/profile.php?id=100015621732305
https://www.facebook.com/profile.php?id=100011378639025
https://www.facebook.com/profile.php?id=100009214032312
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008404038618
https://www.facebook.com/IrynkaU
Можливо ми когось додали випадково, але усе свідчить на те що це ФЕЙКОВІ сторінки. Звичайно, ці сторінки за всіма критеріями підпадають під ботів. Але 100% виявити нереально. Навіть служба безпеки соцмереж не завжди їх виявляє.
Чому використання ботів у такому контексті погане?
1) Боти — це зброя руского міра.
2) Нечесно і навіть маніпулятивно відномно читачів.
3) Порушення правил соцмереж.
4) Породжує тотальну недовіру до ЗМІ.
5) Забиває та засмічує медіасередовише.
6) Часто використовують для очорнення репутації.
От наприклад фейкова сторінка створення для очорнення репутації. Раніше даний акаунт працював під іменем Илья Шишка. Його діяльність була спрямована на тролінг в коментарях у ФБ групах. Після чого Акаунт почав видавати себе під чужчим ім’ям, https://www.facebook.com/lutsk.forever а саме під ім’ям Александра Куяви – керівника проектів рекламної компанії Спектр Медіа Група, щоб очорнити його репутацію.
Як виявити ботів, які причаїлися серед ваших друзів у мережі?
Для блокування фейкових акаунтів ви повинні знати інструкції блокування юзерів у соцмережах. Знайти потенційних ботів можна за такими ознаками:
1) Використання на аватарці фото інших людей, відомих постатей чи абстрактних картинок. Наведіть курсор на одне з фото підозрілого користувача, клікніть правою кнопкою миші на вкладку “знайти зображення в гугл” і відстежте історію.
2) За принципом “скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти”. Кількість друзів. В друзях у нового БОТа багато таких же підозрілих осіб, як він сам.
3) На сторінці відсутнє власні дописи про життя та повсякденні фото. Контент на сторінці переважно складається з одних репостів.
4) Цілковита відсутність персональних даних. Підозрілі та незрозумілі ім’я і прізвище користувача, що несхожі на реальні.
5) Учасник декількох груп.
6) Недокінця заповнений акаунт.
7) Завжди перший додається у друзі.
8) Може маскуватися під аватаркою гарної дівчини.
9) URL-адреса сторінки часто не налаштований в якесь слово.
10) Зазвичай банальне або відоме, або ж занадто українське прізвище на яке вистачає фантазії власнику бот-акаунта. Кучма, Шевченко,
Ми розуміємо, що цей допис можуть прочитати і ті, хто створює ботів для своїх чорних цілей, вони можуть почати виправляти всі ці 10 пунктів – тому сама краща порада – Додавайте у друзі лише тих кого Ви знаєте! Читайте інформацію в інтернет-виданнях або прямо від офіційних сторінок ЗМІ або від реальних журналістів, котрі створюють контент і яких ви знаєте, особисто.
Усі ми люди і від впливу сучасних маніпулятивних технологій не застрахований ніхто. Тому варто проявляти пильність і пам’ятати, що за ваші мізки йде цілодобова і запекла боротьба тих, хто по ту сторону монітора. І атака відбувається по всіх фронтах: від політики до, на перший погляд, цілком мирної реклами.
Якщо ви зацікавлені в розвитку громадських медіа Луцька – допоможіть проекту ВолиньТоп